Op dit moment is men bezig met het samenstellen van een nieuwe clientenraad. Bij het LOC kun je meer lezen over waar mensen die zitting nemen aan moeten voldoen.
Houd bij het lezen er rekening mee dat in een instelling normaal gesproken de bewoners zitting nemen. In ons geval vervangen familieleden de bewoners. Omdat zij zich zelf niet kunnen vertegenwoordigen.
Een paar belangrijke punten die het LOC aangeeft zijn:
De zorgaanbieder bepaalt niet hoe de samenstelling van de cliëntenraad is. De wet gaat ervan uit dat cliënten van de instelling het beste kunnen opkomen voor hun eigen belangen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen op het gebied van zorg, behandeling en begeleiding. Als dit niet mogelijk is kunnen ook familieleden en andere niet-cliënten lid worden van de cliëntenraad. De Wmcz zegt wel dat de cliëntenraad representatief moet zijn: alle groepen cliënten moeten vertegenwoordigd zijn. Medewerkers van de zorginstelling horen niet in de cliëntenraad.
Niet iedereen in een cliëntenraad hoeft alles te kunnen. Er zijn wel een paar algemene ‘criteria’ die voor alle leden gelden.
- direct ervaring en/of betrokkenheid hebben met de zorg- en dienstverlening;
- cliëntenbelang voorop stellen;
- onderscheid kunnen maken tussen eigen belang en cliëntenbelang;
- gemotiveerd zijn;
- kunnen samenwerken;
- voldoende tijd en inzet hebben;
- kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie.
- Mensen die graag met de cliënten contact onderhouden. Het contact met de achterban is de motor van de medezeggenschap.